Witaminy B w profilaktyce, cz.2

Witaminy FLP we współczesnej profilaktyce – Grupa witamin B – część druga

Witaminy te są rozpuszczalne w wodzie, łatwo więc ulegają zniszczeniu podczas przygotowywania pożywienia. Ich nadmiar jest wydalany z moczem, a nie gromadzony w organizmie, dlatego muszą
byś dostarczane codziennie. Praktycznie nie stwarzają ryzyka przedawkowania.
Najlepsze działanie witamin z grupy B jest wówczas, gdy są podawane razem. Wykazują synergizm, tzn. wzmacniają nawzajem efekty swojego działania.
W związku z tym w produktach FLP – Forever Lite, Forever Kids, baton Fast Break – zawarte są kompleksowo.

Witamina B6
Witamina B6 spełnia wiele funkcji w organizmie człowieka. Jest podstawowym czynnikiem, od którego zależy zdrowie skóry i nerwów oraz tworzenie się czerwonych krwinek. Wzmacnia odporność na infekcje i hamuje procesy przedwczesnego starzenia się.
Niedobór witaminy B6 może powodować zaburzenia przekazu impulsów między komórkami nerwowymi oraz niedobór serotoniny, a co za tym idzie – pogorszenie nastroju, a nawet depresję. Wprawdzie witamina B6 potrzebna jest do prawidłowego funkcjonowania mózgu we wszystkich grupach wiekowych, ale trzeba ją dostarczać szczególnie osobom starszym, aby zapobiegać utracie pamięci. Badania pensjonariuszy domów starców w Finlandii wykazały u 30% z nich niedobory witaminy B6.
Uczestniczy we wchłanianiu białek i tłuszczów. Oprócz kwasu foliowego jest najważniejszą witaminą w ciąży. Prawie połowa kobiet ciężarnych cierpi na nudności z powodu niedoboru witaminy B6.
Łączna terapia magnezem i witaminą B6 stosowana jest u dzieci autystycznych.
Dobowe zapotrzebowanie wynosi 2 mg.
Większych dawek potrzebują kobiety w ciąży i matki karmiące, sportowcy, kobiety stosujące pigułki antykoncepcyjne.
Witamina B6 może chronić przed miażdżycą i zawałem serca, gdyż
utrudnia tworzenie się blaszki miażdżycowej w ścianie tętnicy. Najlepiej współpracuje z witaminami B1 i B2, kwasem pantotenowym, witaminą C i magnezem.

Korzyści wynikające z zażywania:
• pomaga w tworzeniu się czerwonych krwinek
• wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu, przez co zapobiega rozwojowi miażdżycy
• wzmacnia odporność na infekcje
• hamuje procesy przedwczesnego starzenia się
• zapobiega utracie pamięci w miarę starzenia się
• łączna terapia magnezem i witaminą B6 stosowana jest u dzieci autystycznych
• pomaga w leczeniu chorób obwodowego układu nerwowego (zapalenia korzonków nerwowych, zapalenie nerwów)
• normalizuje kwasotwórcza funkcję żołądka

Objawy niedoboru:
• drgawki u małych dzieci
• kłopoty ze skórą
• zapalenie kącików ust
• zwiększona zapadalność na infekcje
• anemia
• uczucie zmęczenia i przygnębienia
• depresja, apatia
• osłabienie pamięci
• nerwowość
• bezsenność
• utrata czucia w kończynach
• duże napięcie przedmiesiączkowe
• bóle menstruacyjne
• łupież

Witamina B9 (folacyna – kwas foliowy)
Odgrywa ogromną rolę w tworzeniu się nowych komórek i w związku z tym ma duży wpływ na prawidłowy rozwój ludzkiego zarodka.
Spożywana przed planowanym poczęciem i w początkach ciąży chroni płód przed rozszczepieniem kręgosłupa. Rozszczep podniebienia, zajęcza warga – mogą być również spowodowane niedoborem kwasu foliowego w czasie ciąży.
Witamina ta ginie natychmiast podczas gotowania, dlatego niedobór kwasu foliowego jest często spowodowany żywieniem się w stołówkach i szpitalach, gdzie potrawy trzyma się przez długi czas w wysokiej temperaturze. Niedobór kwasu foliowego wykryto u 24 % chorych leczonych
chirurgicznie w szpitalach Wielkiej Brytanii.
Dzienne zapotrzebowanie wynosi 400 mcg, a kobiety przed i w czasie ciąży powinny otrzymywać profilaktycznie około 800 mcg tej witaminy.
Niedobory kwasu foliowego występują u wielu ludzi i uważa się, że jest to najbardziej rozpowszechniona i najgroźniejsza awitaminoza na świecie. U około 45% ludzi stwierdza się jej zaniżony poziom, co stwarza problemy zdrowotne, szczególnie u osób w podeszłym wieku.
Przeciętny Amerykanin po pięćdziesiątce spożywa dziennie zaledwie 235 mikrogramów kwasu foliowego. Osoby nadużywające alkoholu wymagają zwiększonej dawki kwasu foliowego, jak również osoby starsze oraz będące na diecie odchudzającej.

Korzyści wynikające z zażywania:
• zapobiega wadom rozwojowym płodu, np. rozszczepieniu kręgosłupa
• pomaga zwalczyć niedokrwistość
• zwiększa apetyt i witalność
• zwiększa laktacje
• polepsza pamięć
• pozytywnie wpływa na wygląd skóry

Objawy niedoboru:
• osłabienie
• krańcowe zmęczenie
• bezsenność
• drażliwość
• kłopoty z pamięcià i roztargnienie
• anemia
• opóźniony wzrost

Witamina B12
Była ostatnią z odkrytych witamin – w 1948 r. Ponieważ witamina B12 znacznie potęguje energię, wierzono kiedyś, że jest ona cudownym lekiem przywracającym młodość.
Działanie witaminy B12 jest połączone z działaniem kwasu foliowego (witaminy B9) – niedobór każdej z nich powoduje objawy typowe dla niedoboru obu tych substancji.
Zbyt mała ilość tej witaminy powoduje nie tylko anemię, ale również stany zapalne języka, zaburzenia układu nerwowego, np. utratę czucia i problemy z koordynacją ruchów, drętwienie i mrowienie kończyn, dezorientację, utratę pamięci i otępienie.
Przeciętna Amerykanka w wieku ponad pięćdziesięciu lat otrzymuje tylko 43 do 48% zalecanej dawki witaminy B12 w swojej diecie. Mężczyźni w tym samym wieku – 62 do 75% (dane Ministerstwa Zdrowia USA).
Każdy człowiek w wieku ponad pięćdziesięciu lat powinien przyjmować dodatkowo witaminę B12, aby zapobiec uszkodzeniom neurologicznym spowodowanym przez jej niedobór. W tym wieku jest on najczęściej skutkiem złego wchłaniania, co z kolei jest spowodowane zanikowym zapaleniem żołądka (Narodowa Akademia Nauk USA).
Dobowe zapotrzebowanie witaminy B12 wynosi 3 mcg.

Korzyści wynikające z zażywania:
• zapobiega stłuszczeniu wątroby
• zwiększa zużycie tlenu w stanach niedotlenienia
• wykazuje działanie przeciwmiażdżycowe: sprzyja obniżeniu poziomu cholesterolu we krwi
• ze względu na udział w tworzeniu otoczek mielinowych komórek jest niezbędna do funkcjonowania układu nerwowego
• wzmacnia układ immunologiczny organizmu

Objawy niedoboru:
• anemia
• zaburzenia natury psychicznej
• zaburzenia cyklu miesiączkowego
• zaburzenia neurologiczne, takie jak: utrata czucia i problemy z koordynacją ruchów, drętwienie i mrowienie rąk i nóg, dezorientacja, utrata pamięci i otępienie
• niewstrzymanie moczu
• nieprzyjemny zapach ciała
• stany zapalne języka
Witaminę B9 znajdziesz w Polach Zieleni.

Najczęściej zadawane pytania:

Co to są aminokwasy?
• Są to „cegiełki” budujące białka.
• Bez aminokwasów nie powstałoby życie na Ziemi.
• Niezbędne są do wszystkich procesów biochemicznych organizmu, czyli dla zdrowia.

Co to jest chelatacja?
• Jest to łączenie minerałów z aminokwasami.
• Czemu służy? Zapewnia, że minerały zostaną wprowadzone do wnętrza komórki ciała i spełnią swoją biologiczną rolę.
• Minerały nieschelatowane mogą być nieprzyswajalne.

źródło: Magazyn Forever, Sierpień 2007

Ten wpis został opublikowany w kategorii Rodzina, Zdrowie i uroda, Życie codzienne i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>